گسترش شبکه ها و پردازش رایانه ای و نیاز به استفاده از آن بخش گریز ناپذیر یک فعالیت، شامل تجاری و غیر تجاری به شمار می آید، بدین معنی که شرکتها و موسسات گوناگون نه تنها ناگزیر به استفاده از این تکنولوژی جهت کاهش زمان فرآیند دستیابی به اهداف تعین شده سازمانی خود هستند بلکه می بایست شرایطی را فراهم نمایند تا بتوانند بیشترین تطبیق را با دگرگونی شرایط رقابتی داشته باشند.از سوی دیگر استفاده از این فناوریها وابستگی و مشکلات خاص خود را به همراه دارد
از چالشهای سازمانها، خرابی شبکه و مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری است که منجر به توقف کلیه فعالیتهای سازمان می گردد. هر چند ممکن است این مشکلات برای زمان محدود رخ دهند، نتایج آن برای سازمان زیان بار و پر هزینه است.

اهمیت مجازی سازی

چه راهکاری را می توان به منظور کاهش به کمترین هزینه ها به کار برد؟
چه راهکاری را می توان به منظور سرمایه گذاری مفید در دوران رکود اقتصادی به کار گرفت؟
چگونه میتوان با سرمایه گذاری درست، ریسک بحران شدید اقتصادی را که کشورمان را تهدید می کند، کاهش داد؟

مجازی سازی می تواند راهکاری بسیار مناسب باشد. فکر کنید به جای آنکه 10 سرور فیزیکی داشته باشید که 10 سیستم عامل مختلف بر روی آن ها نصب باشد و هر کدام سرویس خاصی را به کاربران دهند، تنها دو سرور فیزیکی داشته باشید و در عین حال 10 سیستم عامل که بر روی این دو سرور به صورت همزمان به کاربران سرویس دهی نمایند. جالب تر از آن، اگر بدانیم راهکار دوم کارایی شبکه ما را نیز افزایش دهد و زمان از کار افتادگی سرویس ها را چه به صورت سخت افزاری و چه نرم افزاری به میزانی کاهش دهد که کاربر نهایی هرگز متوجه این اختلال نشود، می توانیم با اطمینان خاطر به سمت پیاده سازی این راهکار حرکت نماییم.
مجازی سازی به شما اجازه می دهد تا چندین سیستم عامل را بر روی بستر سخت افزاری یک سرور داشته باشید.
در نظر بگیرید که شما مجازی سازی را بر روی سرورهای خود عملیاتی سازید، اکنون شمایک سرور خواهید داشت که سه سیستم عامل ذکر شده روی آن قرار دارند و به صورت همزمان، هر سه مشغول ارائه سرویس خود در شبکه هستند. به این ترتیب، هزینه های شما تا نزدیک به یک سوم کاهش پیدا می کند زیرا هزینه های بسیاری همچون توان برق مصرفی و تولید سرمایش به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

فایده و سود

از اساسی ترین دغدغه های مدیران ITمیتوان به کاهش هزینه های نگهداری شبکه اشاره داشت. هزینه هایی که روز به روز در حال افزایش هستند مانند:

هزینه برق مصرفی
هزینه کادر فنی مورد نیاز به منظور نگهداری سیستم ها.
هزینه سرمایش اتاق سرور.
هزینه خرید و تعویض سخت افزار مورد نیاز سرورها.
هزینه سربار عدم کارکرد درست شبکه و از کار افتادن آن و ...
با استفاده از فناوری مجازی سازی می توان از مزایا و کاربردهای بیشماری استفاده نمود که در زیر به چند مورد از این مزایا اشاره میگردد:
راندمان بالاتر سخت افزار و کاهش هزینه ها
استفاده بهینه از فضای فیزیکی در مراکز داده و کاهش هزینه ها.
کاهش شدید در استفاده از توان الکتریکی مصرفی در مراکز داده که در نتیجه کاهش هزینه ها را در پی خواهد داشت.
کاهش هزینه نگهداری و مدیریت سرور و سرویس ها و کاهش هزینه ها
امکان ایجاد محیطهای Test; Developmentبه صورت بسیار مقرون به صرفه
پشتیبان گیری و بازیابی سرورها (Disaster Recovery; Backup) .
امنیت سرورها
کاهش قابل ملاحظه هزینه تجهیزات شبکه.

تین کلاینت

هدایای تبلیغاتی